Ex Amino's Blogg!
  • Blogg
  • Blogg Tidigare Kullar
    • Angel Of -Kullen
    • Born to be - Kullen
    • Created By - Kullen
    • Dance-Kullen
    • Enchanted By - Kullen
    • Fighting For-Kullen
    • Guardian Of - kullen
    • Honouring - Kullen
    • I Am - Kullen
    • Just Believe - Kullen
    • Knowledge Is - Kullen
    • License To - Kullen
    • Miss Queen - Kullen
    • Nothing But - Kullen
    • Out Of - Kullen
  • Tillbaka till hemsidan!

Hösten

9/3/2017

0 Kommentarer

 
och kylan, ja den är redan här tyvärr! För mig som gillar värmen så känns det trist att det redan är så fuktigt och kallt ute både på morgon och kväll. Trodde inte mina ögon när det var frost på gräset en tidig morgon när jag kom ut. Man är ju bortskämd att kunna sitta ute om kvällarna långt in i september men inte i år, men i och för sig har ju inte sommaren varit varm heller! Men då vi målar om huset så hade vi hoppats att kunna måla lite längre in i September men luftfuktigheten är nästan för hög nu. I Söndags när vädret bjöd till ordentligt så målade vi på det sista på väggarna för att sedan ge upp för i år så får vi sedan fortsätta med nästa lager igen i nästa år. Vår utbyggnad är också igång och vår entré är numera en riktig leråker(utanför dörren) och vår trapp består av några pallar för att försöka ta sig fram på, men förhoppningsvis blir det väl bättre om några veckor när allt markarbete och grunden är klart :)

Vi har haft Xero här en vecka då matte varit på semester, härligt för henne och även för oss att rå om honom lite! Han var dock lite lite bekymrad och visste inte riktigt hur han skulle bete sig med dom yngre tjejerna till en början, men snart blev det bättre och dom lekte för fullt! Mamma Molly har han ännu stor respekt till. Xero tog sig fram trots avspärrningar vi gjort för att hundarna inte skulle få färg i sin päls, så han lämnades hem med vit färg i svansen, så det kan gå! :) 

​Ja så vad gäller utställningar i somras har det inte blivit av och hinns inte med med allt kring huset och Jennifer som jobbar helger ja då är det svårt att få till och orken finns inte där, allt handlar ju alltid om prioriteringar. Vi anser det viktigare att lägga tid på lydnadskurser vad gäller tjejerna, sådana kurser kan man aldrig få för mycket av. Min rygg har dessvärre sagt ifrån ordentligt nu så jag har fått släppa allt och tom tagit ledigt från jobbet, vill inte riskera att hamna där jag var för snart 5 år sedan igen! 

Tiden går fort och Jamie är redan 5 månader och ska börja gå valpkurs i slutet av September, men redan till helgen ska hon prova på att åka med Jennifer på in officielll utställning då det passade i tid.
Gizza har hunnit fylla 1 år och ska börja sin tredje fortsättning i vardagslydnad i oktober. Hon fäller i massor så man kan tro att hon är en liten igelkott  emellanåt med all päls som sticker ut överallt. Och kottar i öronen har hon också mest hela tiden så kursen lär vara bra i tid :) 

I går ögonlyste vi Rambo igen på Jennifers jobb, hon jobbar ju på ett djursjukhus i Stockholm. Det var flera veterinärer som gick med en ögonspecialist för att lära sig. Allt vara fortfarande bara fint med hans ögon. Veterinärerna dom tyckte han var så fin och trevlig och trodde inte att han var en dag äldre än 3 år, det var lite kul att höra med tanke på att han snart fyller 8 år :) 
​
Avslutar med lite härliga bilder som Jennifer har tagit:
0 Kommentarer

För oss är hon speciell och unik!

9/3/2017

3 Kommentarer

 
Det var den 2 Juli 2013 som vår Dance kull föddes. Vi hade planerat så inför den kommande kullen, så noga som vi kunde innan en parning för val av avelsdjur (då!). Parningarna var lyckade och det hela resulterade i 9 valpar som såg dagens ljus den 2 Juli 2013. De utvecklades och mådde bra, besiktningen av dem gick bra och det var dags att flytta till sina nya hem.

Men det var en dag ett par månader senare som vart början till den informationen som vi nu ska dela med oss av till er, detta är vår version tillsammans med hundens ägare.

En av tikarna i kullen heter Beyla, även Ex Amino's Dance With Somebody. Hon hade börjat på hunddagis ca 6 mån gammal. De ringde ägaren en dag och berättade att Beyla hade haft något som liknade Epilepsi kramper som varade i någon sekund. Matte åkte och hämtade Beyla, som hade hämtat sig bra och mådde mkt bättre när matte kom. De åkte till veterinär för att söka hjälp. Självklart var både matte och vi oroliga för vad det kunnat vara som orsakat detta.
Beyla fick genomgå många undersökningar, men man kunde inte riktigt komma fram till vad det var som var problemet. Man la märke till att hennes balanssinne inte va korrekt, att hennes reflexer inte var normala och därför ville man göra en grundligare neurologisk undersökning på Beyla. Hon fick träffa en neurologispecialist som gjorde diverse tester med Beyla och man kom fram till att man vill göra en MR på hjärnan för att se om allt står rätt till. Det var många frågetecken då Beyla heller inte haft några fler krampliknande fall. En tid bokades för det, och Beyla fick genomgå undersökningen.
Någon dag senare fick vi svaret av matte som ringde oss.

Jag ska säga er att få ta emot ett sådandt samtal där någon ringer och är så ledsen i telefonen gör så otroligt ont i hjärtat, det värkte i hela min kropp att höra matte så ledsen.
Veterinären hade ringt och meddelat att man ser att Beyla har en missbildning på lillhjärnan. Samt en vattenburen cysta som sitter vid lillhjärnan. Det är det som orsakar Beylas problem med bla, balanssinnet och reflexerna.
Det var här som allt eget forskande tog vid. Vi fick själva tillåtelse av ägaren att få kontakt med ansvarig veterinär för att få så mycket information som vi kunde få. Hon berättade för oss att det fanns många olika saker som detta kunde vara, bland annat ett av dem var att det kunde vara Dandy walker syndrome. Men att hon inte var säker på något sätt då det ännu forskades om detta i Tyskland och det inte fanns något klart DNA test som veterinärer kunde använda sig av. Detta är år 2014!
Så vi tog saken i egna händer och mailade flertalet gånger till forskarna i Tyskland som forskade om detta dels på eurasier och andra instituter för att försöka få kontakt med dem ang Dandy Walker (DWLM) och om det kunde vara så att det var det Beyla hade. Men efter flera försök och vi inte fick några svar, så la vi detta lite på is då Beyla ändå nu var diagnostiserad med en missbildning men mådde för övrigt bra.

Beyla har alltid funkat till vardags och är som matte beskriver: "Världens bästa hund!"
Men klart märker man om man tittar noga och ser henne ofta, att något gör henne "speciell". Beyla har bland annat svårt att gå i trappor samt hoppa upp i bilen.

Eftersom vi inte vad detta kunde vara så valde vi att inte ta en kull till på Exa utan tog henne ur avel. Några sa vi kunde ta en kull till för att testa, men vi kände att vi inte vågade ta chansen. 

Och så har åren och tiden gått, det med DWLM har kommit upp mer på tapeten inom eurasiervärlden i Sverige då man uppmärksammat forskningen i Tyskland nu lite mer. Forskningen har gett resultat och man har även tagit fram ett DNA test som ägare och uppfödare kan ta på sitt djur för att få veta om hunden är, FRI, BÄRARE eller SJUK (Läs mer om genetikens funktion längre ner).
Det innebar att vi ville nu få chansen att veta, är det detta Beyla har?

Tyvärr har det dröjt lite längre än vi hade tänkt då vi inte riktigt fått till till det att ses med div avstånd, jobb etc. Men för ca 2 v sedan så fick vi det äntligen tid för att ses, träffa Beylas ägare och pratat genom allt igen och tog blodprovet som vi sedan lät skicka till labbet i Danmark. Och det är som vi trott, Beyla har Dandy Walker Syndrome.
Picture
För både matte och oss känns det skönt att få en fullständig diagnos och inte bara något diffust som missbildning. Och till er som nu läst detta som är nya ev intresserade av rasen eller bara undrar hur detta kan ha hänt, vill vi berätta att det DNA test som idag finns för att veta om ens djur är bärare eller fria innan man avlar fanns INTE då vi gjorde denna kombination. Det innebär att vi inte kunde fått veta detta innan parning!

DWLM: Det är en autosomal ressesiv gen som gör att två föräldrardjur som är FRIA kommer att ge FRIA avkommor (Tänk på att genetiken kan spela oss spratt och mutationer kan ske så man ska efter visst led testa fria avkommor efter två fria föräldrar också, detta kan uppfödare läsa mer om.) Det innebär också att FRI förälder som paras med BÄRARE kan ge FRIA avkommor och avkommor som är BÄRARE av sjukdomen. Men inte ge sjuka avkommor!
Men om man parar bärare med bärare så finns sannolikheten att en eller fler avkommor får det dubbla arvsanlaget för sjukdomen och därmed blir sjuk. De andra avkommorna kan vara både fria och bärare av sjukdomen, detta kan man ju nu testa avkommorna idag med DNA test.
Idag får man inte med testade djur para bärare med bärare, men bärare med fri är helt OK då man annars kommer att få en väldigt snäv avelsbas. Bärare behöver alltså inte uteslutas ur avel, men de ska paras med en fri partner.

Vi vill gå ut och informera om detta då det med DWLM dels är ganska nytt i Sverige, och för att vi tycker att det är bra att avelsdjur kan bli testade idag innan avel för att undvika att sjuka valpar föds. Det är vårat gemensamma beslut med ägaren om att delge detta offentligt.

Är det nu någon som undrar, vill fråga eller vad som helst annat vill veta något mer ang detta, snälla tveka då inte på att kontakta oss som är uppfödare! Skulle du också vara ägare till någon som har diagnosen Dandy walker så kontakta oss gärna, Beylas ägare vill väldigt gärna ha kontakt med dig i så fall :)
Vill du läsa mer: http://www.eurasierklubben.se/wp-content/uploads/2017/03/dwlm_hos_eurasier.pdf 

Avslutningsvis vill vi skriva att Beyla är en för oss unik och speciell hund <3 Hon är älskad av oss och sin familj lika mycket som vilken hund som helst. Hon klarar fint av sin vardag, gillar att leka, vara med familjen och sprider en massa glädje. Hon har sina svårigheter som för många andra kanske inte syns, men hon är en kämpe som tar sig genom dagarna med sina motgångar tillsammans med sin familj.
Vår alldeles fina Beylabjörn <3
Picture
3 Kommentarer

    Ex Amino's Blogg

    Välkomna till vår blogg!
    Där vi delar med oss av händelser som rör kenneln, hundarna och livet.
    - På flikarna ovan hittar ni länkar som leder er till respektive kull's egna blogg under perioden från parning-flytt.

    www.examinos.se

    Mars 2026
    Februari 2026
    Januari 2026
    November 2025
    Oktober 2025
    September 2025
    Februari 2025
    September 2024
    Maj 2024
    April 2024
    Mars 2024
    December 2023
    September 2023
    Juli 2023
    Juni 2023
    Maj 2023
    April 2023
    Mars 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Maj 2022
    April 2022
    Mars 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    September 2021
    Mars 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augusti 2020
    Juni 2020
    Maj 2020
    Mars 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augusti 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    April 2019
    Mars 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    September 2018
    Augusti 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Maj 2018
    April 2018
    Mars 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augusti 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Maj 2017
    April 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augusti 2016
    Juli 2016
    April 2016
    Mars 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Maj 2015
    April 2015
    Mars 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014

    RSS-flöde

    Letar du efter gamla blogginlägg från Oktober 2014 och bakåt i tiden hittar du vår förra blogg här!
Driven av Skapa din egen unika webbplats med anpassningsbara mallar.